Hur påverkas vi på Ekbergs och våra uppdrag av Covid-19?
Vi uppdaterar regelbundet våra rutiner och riktlinjer utifrån Folkhälsomyndigheten och de riktlinjer de ger. Vid sidan om att hålla sig hemma vid minsta förkylningssymtom är enligt Folkhälsomyndigheten fysisk distans (>1,5 meter) till andra människor den klart viktigaste åtgärden för att minska smittspridning. God handhygien kommer därefter tillsammans med noggrann rengöring av tagytor (kontaktytor).
Folkhälsomyndigheten menar att grundlig rengöring med milt alkaliskt medel och mekaniska bearbetning med mikroduk i de flesta fall ger ett gott resultat för att hålla virus och bakterier borta från tagytor. I den speciella pandemi-period vi nu befinner oss i använder vi oss också av yt-desinficeringsmedel för att ytterligare säkerställa att virus och bakterier avdödas vid städningen.
Rekommendation till våra företagskunder
Vi rekommenderar våra kunder att köpa utökad städning genom att i första hand öka frekvensen för städningen av hygienområden och avtorkning av tagytor som handtag, strömbrytare, bord, kaffeautomater, tangentbord mm. I tillägg kan vi också erbjuda regelbunden desinficering med elektromagnetisk dimpistol som ”omsluter” utrustning och ytor på ett mycket effektivt sätt och som sedan torkas av med mikrodukar. Denna teknik kommer åt bättre än traditionell avtorkning av kontaktytor och lämpar sig också för svåra ytor att torka av som t ex textilier. Om någon i personalen bekräftas smittad av Corona och har vistats i lokalerna så vill vi att ni meddelar oss detta omgående så att kan vi göra en extra städinsats med yt-desificering (samtidigt som vi skyddar oss själva extra).
Rekommendation till våra hemstädskunder
Vi ändrar inte våra städmetoder/rutiner men rekommenderar våra privatkunder att hålla sig hemifrån eller vara i ett annat rum under den tid vi utför städningen (både för vår och kundens skull). Många jobbar hemifrån idag och det kan därför finnas behov av få utförd städning mer frekvent. Befinner sig kunden i en riskgrupp är det viktigt att vi får reda på det och kan vara extra försiktiga med kontakt, då ska kunden vistas i annat rum/hålla sig hemifrån. Som vanligt gäller att du som kund meddelar oss (i så god tid som möjligt) om du är sjuk och utgör en smittorisk för våra medarbetare. Städningen ställs då in/flyttas fram.
Rekommendation för våra medarbetare som utför regelmässig städning
Var extra noga med hygienområden som toaletter och omklädningsrum. Var också extra noga med att torka av (och bearbeta lite extra med mikroduken) tagytor som handtag, strömbrytare, bord, kaffeautomater. Vi börjar nu också med att torka av tangentbord och mus. Använd fuktad mikroduk och allrent och torka av. Du kan också försiktigt spraya på allrent direkt på tangentbord och mus om det behövs. Tänk på att bakterier och virus trivs i smuts, därför är det nu extra viktigt att få bort smutsen. Om kund skulle vara på plats och är sjuk gäller som vanligt att du som medarbetare omgående lämnar platsen. Städning vid konstaterad smitta se separat instruktion.
Städning vid konstaterad smitta (enligt Vårdgivarguiden Stockholms Läns Landsting)
1. Covid-19 viruset överlever ca 3 tim i luften så stäng av rummet några timmar.
2. Ta på lämplig skyddsutrustning
a. Alltid handskar.
b. Om risk för stänk använd också visir/skyddsglasögon, munskydd (FFP2 eller FFP3) och skyddsoverall/förkläde och skoskydd.
3. Städa som vanligt med allrent och var noga med att arbeta mekaniskt med mikroduk och allrent på alla tagytor (kontaktytor). Använd extra mikrodukar beroende på smuts.
4. Efter grundlig rengöring används ytdesinfektion på utrymmen som varit nära smittad person samt på alla tagytor. Detta sprayas/dimmas på ytorna.
5. Var noga med verkningstiden (2-3 minuter) innan du påbörjar den noggranna mekaniska bearbetningen.
6. Städutrustningen rengörs och desinficeras efter varje användning.
7. Moppar och mikrodukar tvättas i lägst 70 grader.
Tillsammans tar vi oss igenom denna pandemi!
/Mathias Eriksson,
VD Ekbergs Fönsterputs & Städ AB